Ze houden
van het land waar ze vandaan komen. Ze houden van de cultuur die bij dat land
hoort en waarin eer een belangrijke rol speelt. Ze houden van hun cultuur
waarin de belangen van eigen familie, clan en stam belangrijker zijn dan het
algemeen belang en de overheid die dat vertegenwoordigt. Ze houden van de taal
van hun thuisland en blijven die thuis spreken. Ze houden van de smaken en
geuren van hun land van oorsprong. Ze houden van hun islamitische religie, van
de Profeet en van Allah. Ze houden op tribale wijze van hun familie en clan. Ze
houden van hun schotel, de navelstreng die hen verbindt met alles waar ze van
houden.
Ze houden te weinig of op de verkeerde manier van hun kinderen. Ze bereiden die niet
voor op het leven in de Nederlandse samenleving zodat ze daarin succesvol
zullen worden. Hun kinderen begrijpen te weinig van de normen en waarden in hun
woonland. Hun kinderen gebruiken Nederlands als tweede taal en missen alle
nuances van die taal. Het is niet eens zo erg dat ze het regelmatig over die meisje hebben. Veel erger is dat ze veel missen omdat taal de
drager en expressie van cultuur is.
Als moslimse ouders echt van hun kinderen zouden houden en hun kansen zouden willen vergroten bij de
deelname in de samenleving waarvan ze deel uit maken, zouden ze het heel anders
aanpakken. Maar dat doen ze niet. Ze worden daarbij ook niet gestimuleerd door
moslimse voorlieden en vertegenwoordigers van hun thuisland. Dat zijn degenen
die ze voorhouden dat de eigen religie, het thuisland en de eigen cultuur een
onvervreemdbaar recht is. Daarom moeten ze hun dochter kleden met de vlag van de islam, daarom moeten hun zoons verbaal en fysiek sterk worden. Te lang heeft de Nederlandse overheid dat gesteund,
idealistisch en naïef.
Kinderen van moslimse ouders doen het over het algemeen
slecht in de Nederlandse samenleving omdat ze vastgehouden worden in de cultuur
van hun ouders en daardoor niet in staat zijn om zich thuis te voelen in de
cultuur en taal van hun woonland. Op werkplekken waar die cultuur en taal van
groot belang zijn, houden ze het vaak niet langer dan een jaarcontract vol. Ze
vallen door de mand omdat ze in belangrijke mate de aansluiting missen.
Voor het falen van moslimse ouders om hun kinderen voor te
bereiden op de samenleving waar ze deel van uit maken, hebben hun voorlieden
bedacht dat de schuld elders ligt dan in eigen gelederen. De Nederlandse
samenleving discrimineert hun kinderen, zeggen ze. De Nederlandse samenleving
is racistisch, zeggen ze. Vervolgens blazen ze de geringe mate waarin racisme
en discriminatie in Nederland voorkomen op tot maximale proporties, wijten het
aan islamofobie en betogen dat islamofobie gelijk staat aan racisme. Het is een
effectief recept dat in Nederland polarisatie veroorzaakt. De exploitatie van
slachtofferschap werkt. Vooral naïef en politiek correct Nederland steunt hun
zaak uit angst voor het etiket van discriminatoir of racistisch denken en
handelen.
Bassam Tibi, een in Nederland te weinig gelezen islamoloog,
waarschuwt voortdurend voor de politieke islam. Wat hem betreft is het er op of
eronder. Of de islam wordt Europees, of
Europa wordt islamitisch, stelt hij. Dat is de strijd die gaande is en door
te weinigen wordt begrepen. Voorlopig staan we achter in die strijd. Een
Europese islam die past in de godsdienstvrede van Europa is nog niet zichtbaar.
Het is ook niet in het belang van de islam. Een matiging van de leer verzwakt
het kerndoel van de islam om de wereld voor Allah te veroveren.
Annabel Nanninga, columniste bij Jalta.nl mag van politiek correct
en naïef Nederland niet zeggen dat het oorlog is. Dat is het natuurlijk wel. De
doelen op lange termijn van de islam en de daarop afgestemde strategie worden
nog onvoldoende onderkend. Ook moslimse ouders schijnen onvoldoende te beseffen
dat ze op manipulatieve wijze worden ingezet voor een strijd die maar al te
vaak hun strijd niet is.
Voor Nederland en voor Europese landen is er maar een keuze
in deze situatie. De strijd aangaan en volledig in te zetten op integratie. Het
is de enige keuze die een Europese islam mogelijk maakt. Het is de enige keuze
die van de kinderen van moslimse ouders volwaardige burgers maakt. Het is de
enige keuze om de strijd aan te gaan met degenen die de slachting van mensen in
naam van de islam overal in de wereld veroorzaken. Het is de enige keuze die
kan bijdragen tot meer vrede in de wereld.
Aanvulling. Citaat Paul Scheffer uit NRC van 1 april 2017: . Ik zou tegen die ouders zeggen wat de Turks-Duitse socioloog Necla Kelek ooit schreef: Jullie zijn nooit meer terug naar Turkije gegaan, maar hier gebleven. Jullie verraden de keuze die je in je leven hebt gemaakt door je kinderen op te voeden met de leuze ‘en büyük Türk’, wat zoveel wil zeggen als ‘Turken staan boven iedereen’. Wie zijn kinderen bewust vervreemdt van het land waar ze hun toekomst moeten vinden, draagt bij aan hun mogelijke mislukking.
Of de ouders minder van hun kinderen houden durf ik niet te onderschrijven. Ik schat in dat het ze eerder aan talent ontbreekt om in de complexe situatie waarin ze terecht zijn gekomen, de juiste keuzes in het opvoedingstraject te maken.
BeantwoordenVerwijderenJan, ik ga dat houden van tussen haakjes plaatsen, Ze houden heus wel van hun kinderen. Ze krijgen alleen de modellen niet aangereikt om via het heden de brug te slaan van verleden naar toekomst. Hun woordvoerders zijn daar tegen. Onze overheid is te voorzichtig.
BeantwoordenVerwijderenTalent is er wel, meer dan we denken.
Een boeiend stuk weer.
BeantwoordenVerwijderenNiet alleen de woordvoerders van migrantengroeperingen zijn er tegen om de keuze voor de Westerse en geseculariseerde cultuur te maken, ook de beruchte Nederlandse namaak-progressieven die aan zelf-islamisering doen en/of van secularisering niets moeten hebben, werken de integratie in de hier bedoelde zin willens en wetens tegen.
Vriend(innet)jes met Islam ouders mogen niet binnenkomen want hond (allergie)
BeantwoordenVerwijderenOf mee eten,feesten, want varkensvlees, of manlijk volk, of blote armen/benen.
Dat heb je niet met Duitsers,Polen Spanjaarden Russen.
Ook is er de sterke sociale controle van de 'big brotherhood'
Plus dat de familie nog een grote stem heeft over je levenspartner die ook weer uit importland komt.
Wat er nu op straat rondhangt zijn niet onze 'benidorm basterds'die met de rollator over je tenen rijden..
Moslims hebben nog te weinig door dat de islam ze in apartheid opsluit
Verwijderen