‘Allochtoon’
is een zelfstandig naamwoord geworden, dat ook los van zijn statistische
achtergrond wordt gebruikt. Je kunt hier geboren zijn, van de derde generatie zijn
die hier woont en een Nederlands paspoort hebben, maar toch allochtoon zijn
gebleven. Ik gebruik de aanduiding ‘allochtoon’ nagenoeg automatisch en als
vanzelfsprekend om iedereen aan te duiden die niet geïntegreerd is.
Wanneer ben
je geïntegreerd? Daar schijnt onduidelijkheid over te zijn las ik laatst. Onder
moslims schijnt er ook behoefte te zijn aan duidelijkheid. Ze willen erbij
horen en hebben behoefte aan helderheid. Dat is te begrijpen. ‘Integratie’ is
een onderwerp waarover onduidelijkheid blijft bestaan omdat het omstreden is.
Integratie wordt tegengewerkt
Landen van
afkomst zoals Marokko en Turkije streven er naar om hun hier wonende onderdanen
Marokkaans dan wel Turks te houden. Het dubbele paspoort helpt daarbij. Ook
vanuit de islam wordt alles in het werk gesteld om mensen islamitisch te houden
en de sociale controle in moslimgemeenschappen helpt daarbij. Islam staat
integratie in de weg en werkt het bewust tegen. Islamideoloog Tariq Ramadan
pleit voor een parallelle samenleving voor moslims die alleen voor zover
onvermijdelijk economisch participeren in westerse samenlevingen. Politiek
worden moslims gevangen gehouden in de in het Midden-Oosten levende conflicten
en de door hun imams gepreekte afwijzing van westerse waarden die inferieur
zouden zijn aan die van de islam. Het multiculturele overheidsbeleid heeft de segregatie alleen maar versterkt. Het valt voor een moslim of moslima dan ook niet
mee om te integreren in de Nederlandse samenleving. Zonder conflicten met de
eigen familie gaat dat als regel niet.
Verellendung
‘Verellendung’
is een begrip uit de marxistische theorie waarmee de marginalisering en
verarming van groepen in de samenleving wordt aangeduid als gevolg van het
kapitalistische economische systeem. Maar ook het tegenwerken van integratie
zoals ik hierboven beschreef leidt tot ‘Verellendung’ omdat integratie de belangrijkste weg is naar
maatschappelijk succes. Het gebrek aan integratie belemmert kansen, leidt tot
marginalisering, armoede en criminaliteit. Door het politiek correcte deel van
Nederland en door islamitische voorlieden worden in dit verband oorzaak en
gevolg nog al eens ontkend en omgedraaid. De bejegening van allochtonen door
autochtonen zou de oorzaak zijn. Maar dat is eigenlijk gemakkelijk te
weerleggen. Goed geïntegreerde moslims hebben als regel maatschappelijk succes.
Ik vraag me daarom wel eens af of de ‘verellendung’ door de islam bewust wordt
nagestreefd door integratie tegen te werken. ‘Verellendung’ is een kweekvijver
voor opstandigheid.Islamisten zoals van de Moslim Broederschap, maken daar gebruik van.
Wanneer ben je geïntegreerd?
Het hameren
op onderwijs om integratie te bevorderen zoals bijvoorbeeld D”66 doet, is
weinig zinvol. De integratie onder de tweede en derde generatie, generaties die
hier zijn geboren en volledig Nederlands onderwijs hebben genoten is slechts
marginaal toegenomen. Als je moslims vraagt of ze willen dat het goed gaat met
Nederland of dat het goed gaat met de islam, zal statistisch gezien zo’n 60 tot
70% er voor kiezen dat het goed gaat met de islam. Ze zullen hun gedrag daar op
afstemmen. Het is een houding waarin integratie wordt afgewezen. Allochtonen
die wel een houding kiezen die integratie mogelijk maakt krijgen te maken met
afwijzing vanuit de eigen groep en lopen de kans geïsoleerd te raken. Als ze
goed geïntegreerd zijn, is de kans op isolatie gering. Goede integratie heeft
een aantal kenmerken:
1. Nederlands is je eerste taal. Bij ‘allochtonen’ is Nederlands meestal de tweede taal omdat aan de
thuistaal de voorkeur wordt gegeven. Als Nederlands niet je eerste taal is,
levert dat een levenslange handicap op in het onderwijs en in het werk. Voor mensen die hier niet geboren zijn is dit natuurlijk een lastige opgave. Ik zie het als een taak voor ouders om hun kinderen met taal op het goede pad te zetten
2. Een gemengd netwerk. Je netwerk bestaat niet alleen uit etnisch verwanten en geloofsgenoten.
Je hebt ook autochtone vrienden, kennissen en relaties waarmee je actief
omgaat. Je rekent op je netwerk en de leden van je netwerk kunnen op jou
rekenen.
3. Je maakt je eigen keuzes. Je kiest voor je eigen toekomst vanuit je eigen inzichten en
belangen. Je laat je keuzes niet afhangen van wat je ouders, broers en zussen,
ooms en tantes of buren vinden dat je moet kiezen.
4. Je wilt dat het goed gaat met Nederland. Nederland is je bakermat die je
kansen en mogelijkheden geeft. Je interesseert je voor de politiek en je
gebruikt Nederlandse bronnen om je te informeren. Je gaat er van uit dat als
het goed gaat met Nederland, het ook goed kan gaan met jou.
5. Je begrijpt de Nederlandse cultuur. Je bent je bewust van de verschillen tussen je etnische
cultuur en de Nederlandse cultuur en hun geschiedenis. Je begrijpt dat het delen van de Nederlandse
cultuur je kansen op een geslaagd leven vergroot en het vasthouden aan de eigen
etnische cultuur de slaagkans belemmert. Je ziet het je eigen maken van de
Nederlandse cultuur als een verrijking.
6. Je bent maatschappelijk actief. Je hebt rechten en plichten. Je zet je in voor zaken die van
maatschappelijk belang zijn en je weegt deelbelangen af op het algemeen belang.
7. Je relativeert religie. Als je gelooft, ben je moslim zoals autochtone Nederlanders
katholiek of protestant zijn. Je respecteert andere religies. Je loopt niet te
koop met je eigen religie, dringt anderen niets op en je verafschuwt religieus
gemotiveerd geweld.
8. Je wilt je kinderen kansen geven. In hun begeleiding naar volwassenheid maak je keuzes die hun
slaagkans bevorderen. Nederlands is de thuistaal. Je brengt ze respect bij voor
je afkomst, maar maakt ze duidelijk dat het leven in Nederland een andere
houding vergt dan die in het land van je afkomst.
9. Je bent niet etnisch bevooroordeeld. Je beoordeelt mensen op hun persoonlijke kwaliteiten
en niet op hun afkomst, geaardheid of religie.
1 Je accepteert niet dat ze je nog een ‘allochtoon’ noemen. Als je geïntegreerd bent, ben je een
autochtoon, iemand die zijn land liefheeft ongeacht zijn politieke of
religieuze voorkeuren en ongeacht zijn afkomst..
Integreren gaat niet vanzelf, het vraagt om een
bewuste keuze en inzet. Je kunt niet een beetje een Nederlander zijn. Je bent
het, ongeacht je afkomst, helemaal of niet.
Nederland
verkeert nog steeds in een post-multiculturele fase en is daarom nog aarzelend
in het benoemen van de kenmerken van integratie. Toch moet die stap worden
gezet en zal worden gezet. Integratie zal de komende jaren een belangrijk
beleidsonderwerp worden. Integratie is ook het beste wapen tegen discriminatie.
Iemand die
niet geïntegreerd is, is van beperkte waarde voor de samenleving en mist kansen
en mogelijkheden voor zijn eigen leven. Iemand die niet geïntegreerd is heeft
geen redenen om te protesteren als hij blijvend ‘allochtoon’ wordt genoemd. En
om het maar wat harder te stellen: een allochtoon is iemand die profiteert van
wat de Nederlandse samenleving te bieden heeft, maar daar niets voor terug
geeft. Wederzijdsheid ontbreekt. Zulke mensen zijn we eigenlijk liever kwijt dan rijk en daar is niets mis
mee.
Update
Het sociaal cultureel planbureau publiceerde op 16 december een studie over integratie. Een van de bevindingen was dat goed geïntegreerden gelukkiger en gezonder zijn. Ik vermoed dat dit mede het gevolg is van het zich bevrijden van knellende sociale banden die de vrijheid van denken en handelen beperken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten