Politieke
correctheid dwingt ons hen op de eerste plaats als Nederlanders te zien,
terwijl landen van herkomst als Turkije en Marokko er alles aan doen om hen
niet te laten vergeten dat ze op de eerste plaats Turks of Marokkaans zijn en
verplichtingen hebben aan hun land van herkomst. Het is een van de complexe en
nauwelijks op te lossen hindernissen die integratie in de weg staan.
Ook het
moslim-zijn is zo’n hindernis. Tariq Ramadan, een van de belangrijkste
ideologen als het gaat om in West-Europa levende moslims, pleit voor
(economische) participatie in plaats van integratie en voor het behoud van de
eigen islamitische cultuur. Het feit dat in de meeste gezinnen Nederlands de
secundaire taal is, is daar een gevolg van.
Tribale cultuur
Er is nog
een derde hindernis, een die maar zelden wordt genoemd. De tribale cultuur is
het feitelijke cement dat de boel religieus en naar afkomst bij elkaar houdt.
De problemen met allochtonen waar we in Nederland en andere West-Europese
landen naar kijken, hebben te maken met de komst van bevolkingsgroepen met een
gesloten cultuur in samenlevingen met een open cultuur. Het is een onderwerp
dat sociologen over het hoofd zien. Het Amerikaanse model dat voorziet in een
fasegewijze integratie in drie generaties, werkt niet als het om allochtone
bevolkingsgroepen in West-Europa gaat. De vergissing is onder meer te vinden
bij Leo en Jan Lucassen in hun boek ‘Winnaars en Verliezers’. Zij menen (pagina 230) dat het soort
obstakels dat ik noemde te klein is om het integratieproces op de lange duur
wezenlijk te beïnvloeden. Als het op integratie aankomt verwijs ik ze graag
naar de Indonesische Archipel waar een paar generaties moslims een groot deel
van de bevolking wist te integreren in de Islam.
Balanced opposition
Het
onderzoek naar culturen heeft lang in het verdomhoekje gezeten. Een volledige
generatie van academici is opgevoed met de gedachte dat het onderzoek naar
andere culturen dan de eigen cultuur zonder vooringenomenheid niet mogelijk
was. Pas sinds een paar jaar begint deze opvatting te slijten. De Canadese
antropoloog Philip Salzman is een van de
pioniers geweest bij het vinden van wegen om de politieke correctheid bij
menswetenschappen te doorbreken. Zijn werk ‘Culture en conflict in the Middle
East’, heeft de antropologie weer enig aanzien gegeven.
In zijn
onderzoek naar hoe families, clans en stammen zich tot elkaar verhouden laat
hij zien hoe de eigen regels en afspraken binnen een tribale cultuur zich
handhaven in een door overheden geschapen wettelijke omgeving. De Arabisch
georiënteerde tribale cultuur kan volgens Salzman worden gekarakteriseerd als
een specifieke vorm van sociale controle die alles en iedereen beïnvloedt. De
regels zijn geordend binnen een structuur van ‘balanced opposition’ die gebaseerd
is op proportionele afschrikking, dreiging en vergelding (deterrence). Familie tegen
familie, clan tegen clan en stam tegen stam met een collectieve verantwoordelijkheid
van elk lid voor ieder ander afzonderlijk lid. De Islam vormt een super-stam. De
veiligheid van ieder lid is gegarandeerd omdat hij beroep kan doen op zijn hele
groep voor bijstand. Vooral de opvoeding van jongens is gericht op de dominantie van de eigen cultuur.
Wij-zij
Wie tribaal
denkt, voelt en leeft en de sociale controle draagt daar sterk aan bij, ziet de
autochtone Nederlander als lid van een andere stam. Die andere ‘stam’ krijgt te
maken met de afschrikking, dreiging en vergelding en weet zich daar (te) weinig
raad mee. De overheid speelt binnen de tribale cultuur een secundaire rol. Er
wordt voorkeur gegeven aan de eigen regels. De overheid is een lastpost, wordt
gedoogd en vooral gezien als bron van inkomen en voorzieningen voor de eigen
groep.
Tribale
cultuur en Islam versterken elkaar en scheppen een vorm van ‘balanced
opposition’ met hun omgeving. Het voordeel van de eigen stam is als regel
leidend en wanneer de Nederlandse ‘stam’ niet aan de wensen voldoet, volgt het
repertoire van afschrikking, dreiging en vergelding. Het juiste antwoord daarop
is nog steeds niet gevonden.
In de
Deurnse kwestie zagen we een groep Marokkanen die voor hun ‘vermoorde’
clanleden, de overvallers van een juwelierszaak, opkwamen. Dat was een uit het oogpunt van tribale cultuur volstrekt
logisch optreden. Je laat agressie zien en als de andere ‘stam’ geen afdoende
maatregelen neemt, volgt er vergelding.
Jeugdige
criminelen van allochtone herkomst zijn in feite niet meer dan het topje van de
ijsberg van de problemen die de tribale cultuur veroorzaakt. Het benadelen van
de andere ‘stam’ is binnen eigen kring bepaald geen taboe. Het zijn dan ook
niet alleen de jongeren, maar ook de volwassenen die met fraude, bedrog de
verkeerde lijstjes aanvoeren en in eigen kring bescherming vinden.
Polarisatie
Wilders en
zijn PVV kunnen worden gezien als de opkomst van een verkeerde ontwikkeling in
de zin dat onder autochtonen het tribale denken groeit. Die ontwikkeling is
verkeerd omdat die het gezag van de overheid als waker over ieders veiligheid
ondermijnt. Dat is gelijkertijd ook de verklaring. Het aarzelende en vaak als
soft geziene optreden van de Nederlandse overheid schept ruimte voor allochtone
tribaliteit en versterkt de ontwikkeling van tribale gevoelens onder de
Nederlandse bevolking. Het meest tribale segment in de West-Europese samenlevingen, de motorbendes, hebben al van zich doen horen.Wanneer er geen oplossingen worden gevonden zal het
probleem in de toekomst alleen maar groter worden en leiden tot verharding en
verdere polarisatie binnen de Nederlandse samenleving.
Zero Tolerance als oplossing
Er is maar
één oplossing die door leden van een tribale cultuur worden begrepen en dat is
‘zero tolerance’. Alle andere middelen die tot nu toe zijn ingezet worden
onvoldoende serieus genomen of zelfs voor eigen doeleinden benut. Onderwijs
zoals D’66 bepleit zal niet helpen en dat geldt bijvoorbeeld ook voor het zich
tegen discriminatie keren zoals de PvdA voorstaat. De Nederlandse samenleving
heeft baat bij een zeer strenge overheid die alle vormen van criminaliteit,
uitkeringsfraude, economische delicten, geweld en islamisering met een zekere
agressiviteit bestrijdt. Die ook een volstrekt open discussie beschermt. Ze zal daarmee door moeten gaan tot het gedrag dat
voortkomt uit de tribale cultuur uitdooft en er een basis ontstaat voor
feitelijke integratie.
Als de overheid nu eens de geweldige artikelen van Peter Louter zou lezen en vervolgens met de inhoud aan het werk gaat. Maar dan nog. De mens heeft geen vrije wil en wordt beïnvloed door zijn onlogische manier van denken. Daarom bestaan er al duizenden jaren twisten en oorlogen. Er zijn nu eenmaal altijd 'foute' mensen en 'goede' mensen. En onder de foute mensen reken ik 95% van de wereldbevolking, waaronder bijna alle politici gerekend dienen te worden. Om de simpele reden dat ze dom zijn.
BeantwoordenVerwijderenHeeft de VN sinds 1948 zó haar best gedaan en is dit het resultaat ?
VerwijderenTribaal en gesloten komt ook in Nederland nog heel veel voor. Neem een gemeenschap als Volendam (qua PVV-stemmers de hoogste score in Nederland) waarin criminaliteit altijd bij voorbaat door buitenlanders wordt gepleegd. Het is er nooit 'een van ons'. In een recent opgepookt artikel op www.groot-waterland kun je dat duidelijk terugzien.
Maar ik ben dan ook nog uit de tijd dat vrouwe justitia een blinddoek voor had.
Dank voor het compliment. 95% van de wereldbevolking fout, daarin ga ik niet mee. Een groot deel laat zich passief leiden -daar zijn het mensen voor- !
BeantwoordenVerwijderenMooi en goed artikel, had dit nog niet gelezen. Anderhalf jaar later blijkt goed spul lang goed te blijven.
BeantwoordenVerwijderenBij een zero-tolerance regering zou er geen PVV ontstaan zijn. De baas en zijn waakhond zouden meer een eenheid vormen. Nu schrikt de baas van de waakhond en wil van hem af. Gaat zelfs te keer tegen de waakhond i.p.v. tegen het gevaar waar de hond voor waarschuwt.
Dit alles is natuurlijk bedoeld als symbool voor het clan en staminstinct van 'De Nederlander'.
Deze reactie van mij is geïnspireerd op een verwant artikel van Stefan Mellema: http://eerstehemel.blogspot.fr/2015/04/destructief-modern-clangedrag-in.html