Het debat
over integratievraagstukken heeft weer een nieuwe mode opgeleverd. Marokkaanse
ouders zouden meer aandacht moeten besteden aan de opvoeding van hun kinderen.
Ahmed Marcouch, Marokkaan, ervaringsdeskundige, politicus en buitengewoon
modegevoelig, heeft het idee al omarmd en in de media uitgevent. Met deze
nieuwe beleidsmode krijgt het integratiedebat een nieuwe zondebok. Falende
ouders zijn schuldig aan het onwenselijk gedrag van hun kinderen. Inmiddels is
er uit de Marokkaanse gemeenschap een defensieve reactie gekomen: vergeet de
opvoedkunst van de ouders, het ligt aan de Nederlandse samenleving die
Marokkanen stigmatiseert, depriveert en discrimineert. Deze socialistische mantra
uit Marokkaanse hoek, houdt het op de aloude zondebok: het zijn de
Nederlanders, de Nederlandse samenleving, de Nederlandse bestuurders en de
Nederlandse instituties die zich verwijtbaar gedragen en verantwoordelijk zijn
voor de gevolgen. Paradoxaal genoeg wordt er tegelijkertijd vaak ook nog
gewezen naar succesmodellen van Marokkanen die het wel hebben gemaakt. Overigens kunnen Marokkaanse ouders prima opvoeden. Hun dochters bewijzen dat. Jongens worden opgevoed voor een andere rol binnen de eigen cultuur dan de meisjes.
Zondebokken
Het
voortdurend blijven aanwijzen van zondebokken kan worden gezien als een bewijs
voor het feit dat het benoemen van de feitelijke kernproblematiek nog steeds
wordt ontweken vanwege de daarop rustende taboes. De kernproblematiek is de
slecht verlopende integratie die wordt veroorzaakt door de concurrentie van
culturen.
Voor zover
ouders al dan niet bewust bezig zijn met opvoeden en disciplineren, wordt hun
handelen in belangrijke mate bepaald door de cultuur waarvan ze deel uitmaken.
Opvoedingsidealen worden ontleend aan die cultuur. De opvoedingsidealen worden
via sociale controle bewaakt vanuit de gemeenschappelijke cultuur. Cultuur
wordt bepaald door mensen met gezag, reputatie, macht en charisma. Cultuur
beoogt gedrag te genereren die in het belang is van de gemeenschap waarvan men
deel uitmaakt. Meisjes worden in de collectivistische Marokkaanse cultuur opgevoed
tot onderdanigheid. Jongens moeten assertief en fysiek of verbaal agressief zijn omdat de tribale
cultuur dat vereist.
Tribale cultuur
Fysieke en verbale dominantie
Jongeren,
opgevoed binnen de traditionele Marokkaanse cultuur zullen binnen die cultuur
daar respect aan betonen en dat veel minder doen als ze participeren in een
cultuur die hen niet eigen is. Ze worden opgevoed in een tribale cultuur waarin verbale en fysieke dominantie het ideaalbeeld is. Veel jongerengedrag is daaruit te verklaren.
Hierdoor valt ook te verklaren waarom menige ouder van criminele jongeren
vertelt dat het thuis zo’n lieve jongen is.
Aanpassers en niet-aanpassers
In
‘Respect’, het intrigerende boek van
Richard Sennet, wordt het voorbeeld gegeven van groepsculturen die zich na
migratie aanpassen aan hun nieuwe culturele omgeving en groepen die dat niet
doen (pagina 223-224). De ‘aanpassers’ lukt het prima om te integreren en komen
gemiddeld op hetzelfde welvaartsniveau als de samenleving waarin ze terecht
zijn gekomen. Bij de niet-aanpassers is een ander beeld te zien. Het vasthouden
aan hun oorspronkelijke cultuur leidt tot maatschappelijke verpaupering en armoede.
Het leven in
concurrentie met de cultuur van het land van wonen kan gemakkelijk leiden tot
mislukking. Wie binnen de eigen cultuurgroep ‘bewijst’ geen respect te hebben
voor de andere cultuur, kan binnen de eigen groep een hoge status krijgen. Jongeren
zijn daarvoor vooral aangewezen op de eigen peergroep en op gedogen door hun
sociale omgeving. Hun succes binnen de eigen groep leidt onafwendbaar tot
mislukking als ze buiten de eigen cultuur moeten functioneren.
Islam als oplossing
De
woordvoerders uit de Marokkaanse gemeenschap die de problemen wijten aan de
Nederlandse samenleving kiezen in feite voor bestendiging van de Marokkaanse
cultuur. Degenen die de ouders als zondebok kiezen, kiezen in feite voor een
schijnoplossing. Een groot deel van de ouders die zich daardoor aangesproken
voelen, krijgt binnen de eigen groep de boodschap dat de Islam de oplossing is.
Dat zou geen probleem zijn als de Islam ingebed zou zijn in de Nederlandse
cultuur en zich zou hebben aangepast zodat gelovigen kunnen voldoen aan de vereisten
die slagen binnen de Nederlandse samenleving mogelijk maken.
Toenadering
Er is maar
één oplossing voorhanden. Nederlandse bestuurders en beleidsmakers zullen
vertegenwoordigers van de Marokkaanse gemeenschap er op dienen te wijzen dat,
als ze het beste voor hebben met de gemeenschap die ze vertegenwoordigen, er
vanuit de Marokkaanse cultuur er toenaderingen noodzakelijk zijn naar de
Nederlandse samenlevingscultuur, waardoor beide niet meer als concurrerend
worden ervaren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten