.
“Ayaan is niet die grote islamkenner”, is de titel van het
artikel in het Betoog in de Volkskrant van 9 december 2006 van de hand van de dames: Nikita
Shahbazi, Halleh Ghorasi en Kaouthar Darmoni. De dames zijn de sherazades van
de orthodoxe islam. Als door een horzel gestoken storten ze zich op Hirsi Ali die naar hun smaak de Islam in een te obscuur daglicht heeft gezet. Ze vertellen vervolgens sprookjes die door mensen zonder enige feitenkennis
van de islam gemakkelijk voor zoete koek worden aangenomen. De Sherazades
schotelen ons een light-versie van de islam voor die niet bestaat. Ze maken
daarvoor gebruik van de uiterst bedenkelijke traditionele methode dat je de
waarheid mag manipuleren als dat in het belang van de islam is.
Sharia
Ze willen ons doen geloven dat de ‘beruchte sharia’ slechts
een beperkt toepassingsgebied kent, moslims de democratische beginselen zijn
toegedaan en moslima’s inspiratie uit de koran halen voor hun eigen
emancipatie. Die beweringen passen in hun betoog dat Ayaan Hirsi Magan teveel
aandacht heeft gekregen, te weinig is tegengesproken en dat ze de emancipatie
van moslima’s het tegendeel van een dienst heeft bewezen.
Laten we maar beginnen met de sharia, de islamitische
wetgeving. Volgens onze Sherazades zijn er maar 8 islamitische landen die
volgens de sharia geregeerd worden. Dat klopt voor wat het strafrecht betreft.
Wat de dames echter vergeten te vermelden is dat in de overige 39 overwegend
islamitische landen er 38 de sharia gebruiken voor het familierecht. Dat veel
moslims de democratische beginselen zijn toegedaan, wil ik ook nog wel geloven.
Dat het daarbij om 90% van de moslims gaat, is echter een kwestie van selectief
citeren. Het probleem van veel islamitische landen met een seculiere regering
is nu juist dat daar de democratie beperkt wordt om te voorkomen dat langs
democratische weg de orthodoxe islam aan de macht komt. Dat is bijvoorbeeld in Egypte gebeurd, een land dat zich ook nog steeds democratisch noemt.
Emancipatie
Veel bedenkelijker wordt het echter als de dames de koran
noemen als inspiratiebron voor hun emancipatie. Kon dat maar! De koran is
echter geheel op de hand van de mannen. Weliswaar deelt Allah daar in mede dat
man en vrouw voor hém gelijk zijn, doch dat hij op aarde de een boven de ander
liet uitstijgen. De vrouw is onvoorwaardelijke gehoorzaamheid aan haar man verschuldigd.
De gebruikelijke manier om dat te vergoelijken is de uitleg dat vrouwen zo
emotioneel zijn dat ze de zaken die een koel verstand vergen, niet aankunnen.
Vrouwen mogen vanwege die emotionaliteit ook niet bij begrafenissen aanwezig zijn.
Dat is een mannenzaak. De vrouw mag geslagen worden. De koran stelt vrouwen achter
in erfrecht, bij getuigenissen, scheiding en de formele verantwoording voor de
kinderen. De koran ziet haar als een verleidingsgevaar voor mannen, reden
waarom zij zich moet bedekken. Er staat niets over de besnijdenis van vrouwen
in de koran. In feite is het een pré-islamitisch gebruik. De profeet gedoogt
het echter wel. Overeenkomstig de overlevering (hadith’s) heeft hij gezegd: ‘maar
snijdt niet te diep, want dat gaat ten koste van het genot van mannen’.
Natuurlijk is er volgens de schriftgeleerden in de koran inspiratie te vinden voor
vrouwenemancipatie. Volgens hen geeft de koran letterlijk overal een antwoord
op en bevat die alle waarheden die ontdekt zijn en nog ontdekt moeten worden.
De methode die hierbij wordt toegepast heet ‘hineininterpretieren’. De verzen
die echt over de ongelijke relatie van man en vrouw gaan, kunnen echter niet
worden weggepoetst.
De vrouwen van al Nisa hebben dat heel wat beter begrepen. Die pleiten voor
een moderne interpretatie waardoor de gelegenheid ontstaat om een aantal
teksten vanwege hun historische achtergrond niet langer van toepassing te
achten op het heden.
Tegenspraak
Dat Ayaan niet voldoende weersproken is gaat ook niet op. In
islamitische kringen is sterk afstand van haar genomen met argumenten die ook
veel autochtone Nederlanders hebben overgenomen. Ayaan zou het
tegenovergestelde bereiken van wat ze beoogde. Dat dit duidelijk niet klopt,
betogen o.a. Naïma Azough (GrL) en de cultuursociologe Yolanda van Tilburg in
haar laatste boek over Ayaan waarin ze aantoont dat de kritiek op Ayaan voor
moslima’s ook een dekmantel is om onverdacht aan de eigen emancipatie te
werken.
In hun inleiding willen de Sherazades ons doen geloven dat
Ayaan’s opstelling voortkomt uit persoonlijke ervaringen en dus geen algemene
strekking kan hebben. Ook dat is aantoonbaar onjuist. De gemiddelde boekhandel
heeft vaak minstens vijf boeken van ex-moslima’s op voorraad, waarvan de
strekking niet veel afwijkt van wat Ayaan over de islam te vertellen heeft. Bijvoorbeeld
dat van Nahed Selim met de veelzeggende titel ‘Zwijgen is verraad”. De vele
andere kritische boeken over de islam tel ik dan niet eens mee.
Het laatste boek van Ayaan bevat in het eerste deel een
haarscherpe analyse hoe de islamisering van jongeren verloopt en hoe ze er toe
komen om de tunnelvisie te accepteren die hen blind maakt voor de waarheid. Het
is duidelijk dat onze Sherazades daar zijn blijven steken. Voor hen is spreken
verraad. Hun bijdrage aan de emancipatie van moslima’s is negatief.
Zwijgen
Veelbetekenend is het ook dat ze zwijgen over een bepaalde
manier van tegenspraak uit islamitische kring. Geen woord van veroordeling over
de bedreigingen aan het adres van Ayaan die tot constante beveiliging nopen.
Dat is eigenlijk wel logisch. Als aanhangers van de traditionele islam weten ze
dat de koran voor figuren als Ayaan niet mals is. Haar dood is niet alleen
vereist vanwege haar afvalligheid, maar nog meer vanwege het feit dat ze het
eigen nest bevuilt en de islam beledigt.
Dat staat in de grote catechismus van de islam.
Dat twee van de dames in Amsterdam (ten tijde van hun artikel) een universitaire functie
vervullen (bijzonder hoogleraar en docente) stemt me bedroefd. Het ware
wenselijk de orthodoxe islam geen verder podium te geven dan de moskee. Dat is
al verontrustend genoeg.
De orthodoxe islam gebruikt de hele maatschappij als open
podium om de misleidende light-versie van de islam aan te prijzen. Zie waar het
toe leidt. Het woord emancipatie is een westers begrip dat in de orthodoxe
context op farizeïstische wijze verkracht wordt. Vrouwen wordt voorgehouden dat
ze via de Islam al eerder handelingsbekwaam waren dan vrouwen in het westen. Het enige voorbeeld dat we daar over kennen is de vrouw van de Profeet die al voor dat hij met zijn preken begon een eigen handelsbedrijf had
Verlengstuk
De vrouw blijft een verlengstuk van het islamitisch dogma dat ze ondergeschikt is aan de man. Als vrouwen zoals Halleh Ghorashi over slecht begrepen emacipatie spreken, lijken ze het verlengstuk van de orthodoxe Islam te zijn die ze dan ook verdedigen. Op deze wijze betreden ze het strijdperk met verbale jihad ter ere en meerdere glorie van de Islam. Sherazade verleidt met haar verhalen al lang de Kalief niet meer. Sherazades verleiden de Westerse samenlevingen met hun gekleurde verhalen tot het accepteren van de Islam met al zijn verschrikkingen.
nb. Tegenwoordig is Halleh Ghorashi gewoon Hoogleraar bij de Universiteit van Amsterdam
nb. Tegenwoordig is Halleh Ghorashi gewoon Hoogleraar bij de Universiteit van Amsterdam
Ja, het is ongelooflijk hoe een aantal dames van ongeveer onze leeftijd die altijd voor 'feministen' hebben willen doorgaan, de misbruiken in islamitische kringen al jaren bagatelliseren of zelfs goedpraten. Zulke lui vallen ook in mijn ogen volkomen door de mand.
BeantwoordenVerwijderenOpvallend is ook hoe deze "feministen" altijd de persoonlijke ervaring als bron van betrouwbare kennis hebben beschouwd, maar wanneer het niet-"politiek-correcte" geval van Ayaan naar voren komt, is dat zogenaamd ineens niet meer het geval! Terwijl de zaken die Ayaan als probleem aan de orde heeft gesteld, goed ondersteund worden door bevindingen van anderen en resultaten van onderzoek!
Harry, Halleh Ghorashi is inmiddels de belangrijkste theedrinkadviseuse die half bestuurlijk en beleidsadviserend Nederland op cursus heeft gehad. Ik reken haar tot de verbale jihadisten: http://louterspunt.blogspot.nl/2014/09/de-sluipende-verbale-jihad-de.html
BeantwoordenVerwijderen