Tijl Uilenspiegel liet mensen hun dwaasheid zien |
Tijl
Uilenspiegel was in zijn tijd een schelm die mensen een spiegel voorhield. Zo
is Quincy Gario een hedendaagse schelm, maar de spiegel die hij Nederland
voorhoudt laat een vals beeld zien.
Je kunt in
een oude kerktoren bijvoorbeeld het symbool zien van de onbarmhartige
inquisitie, de genocide op de Katharen of de onderdrukking van religies in
Nederland na de reformatie. Je kunt ieder soort ongenoegen op die toren
projecteren, met dat ongenoegen op televisie verschijnen of dat in kranten publiceren.
Waarschijnlijk zal niemand zich er iets van aantrekken. Peter R. de Vries zal
in dit geval bij DWDD laten weten dat je niet moet zeuren en Herman Pleij zal
het zo sterk relativeren dat je niet meer buiten durft te komen.
Als je
daarentegen op Zwarte Piet racisme projecteert en de wereld deelgenoot maakt
van je beledigd zijn en bovendien tot een minderheid behoort, heb je ineens
alle aandacht. Peter R. de Vries zal in DWDD zeggen dat je gelijk hebt en
Herman Pleij zal aantonen dat Zwarte Piet in de loop der tijden altijd al aan
verandering onderhevig was, dus waarom nu niet?
Toen de
bewoners van Duindorp van zich lieten horen omdat ze hun cultuur waarin
families bij elkaar blijven wonen als bedreigd zagen, ging de warme aandacht
uit naar de slachtoffers van hun streven, gediscrimineerde allochtonen, en de
Marokkaanse bakker in de buurt stak zijn eigen bedrijf in de brand om nog wat
extra bewijs te creëren voor de xenofobie van de Duindorpers. Dat Duindorpers vrijkomende woningen wilden
behouden voor de huisvesting van familieleden, telde niet. Duindorpers hebben
geen slachtofferpotentie. Je kunt er geen eer mee inleggen als je voor ze opkomt.
Het zou voor
de hand hebben gelegen als mensen als Peter R. de Vries en Herman Pleij het
beledigd zijn van Quincy Gario en de zijnen hadden gerelativeerd. Niet zeuren
joh!, we hebben schuld betuigd en er is een slavernijmonument, dus laat Zwarte
Piet met rust en zoek een ander object om je ongenoegen op te projecteren.
Herman Pleij
had natuurlijk gelijk toe hij met overtuiging vertelde dat het Sinterklaasfeest
aan veranderingen onderhevig is als gevolg van veranderingen in de cultuur.
Daarbij is echter sprake van een geleidelijk en spontaan proces. Nu gaat het om
afdwingen door een kleine groep en door dat weg te laten gebruikte ook Herman
Pleij een valse spiegel. Een goed voorbeeld maar op de verkeerde en
opportunistische manier gebruikt als een valse noot in de discussie. Dat geldt
ook voor al degenen die de kinderen waar het om zou gaan bij de discussie
gebruikt. Het is bedrieglijke onzin. Sinterklaas is geen kinderfeest.
Sinterklaas is een feest dat door volwassenen georganiseerd wordt voor kinderen
en zij zijn het die nu oorlog voeren over de vraag hoe Zwarte Piet er voor de
kinderen mag uitzien.
De uitslag
van de bijna-oorlog wordt niet bepaald door de anti-zwarte pieten of de
pro-zwartepieten (Olaf Tempelman noemde ze in de Volkskrant allebei ‘adepten’,
maar voegde ‘fanatieke’ toe aan de adepten die Zwarte Piet willen behouden). De
uitslag wordt bepaald door het vredesaanbod van de politiek correcten die
vinden dat er begrip getoond moet worden voor het beledigd zijn van (gekleurde)
mensen die, al dan niet terecht, menen dat Zwarte Piet moet worden opgevat als
een symbool van de slavernij van hun voorvaderen en de discriminatie die zij in
het heden ervaren.
Politiek
correcten gebruiken de zin: ‘je moet niet zeuren’ alleen tegen eigen
landgenoten waar ze hun eigen duistere kant op kunnen projecteren. Ze houden
hen een spiegel voor waarin alleen discriminatie, racisme, uit de onderbuik
spreken, xenofobie en onverdraagzaamheid te zien is. Wie zich daardoor beledigd
voelt heeft wat hen – de politiek correcten- betreft, geen recht van spreken.
Volgens mij is dat nu precies waar de hele discussie eigenlijk om draait.
Het is
bepaald niet het enige onderwerp waarbij het zo gaat. Bij veel onderwerpen die
een rol spelen bij het multiculturele samenleven gaat het op dezelfde manier.
Het politiek correcte deel van Nederland veroordeelt de geluiden die haar niet
bevallen ten voordele van minderheidsgroepen die het slachtoffer zouden zijn
van onheuse bejegening.
Dat de
discussie nu zo hoog oploopt heeft te maken met het feit dat het
Sinterklaasfeest een volksfeest is. Een groot deel van de bevolking zet zijn hakken
in het zand tegen de politiek correcte bevoogding. Ze zien het provocerende
gedrag van de anti-pieten met hun spandoek dat Zwarte Piet racisme is, als
mogelijk gemaakt door de politiek correcten die de Quincy-groep in bescherming
nemen.
Politiek
correcten gedragen zich als de moeder die streng en onaardig is voor haar eigen
kinderen maar in een soort fee verandert
voor het buurjongetje dat komt spelen. Waarom ze dat doet is voer voor
psychologen.
Dat soort
feeën zijn vooral te vinden in de (linkse) media, hoger en academisch onderwijs,
welzijnswerk, (linkse) politici, de
hogere echelons van overheid en semi-overheid en bij koningin Maxima. De
argumentatie die in dit soort kringen is te vinden blinkt zelden uit in logica.
In plaats daarvan zijn drogredenaties en halve waarheden bon ton. Wie de
ambitie heeft om in die kringen te verkeren leert de taal die daar wordt
gesproken en vermijdt risico’s die tot uitstoting zouden kunnen leiden.
Slachtoffergroeperingen
weten de weg naar dat soort kringen. Hun ‘trieste’ lot wordt nimmer veroorzaakt
door eigen keuzes of cultuur, maar altijd door de ander die racistisch is,
discrimineert, uit de onderbuik spreekt, xenofoob of islamofoob is, kortom
alles wat een politiek correcte niet is en dat hoort hij graag.
Het wordt
tijd dat politieke correctheid die de weg verspert naar oprechte feedback voor
slachtoffergroeperingen stevig wordt aangepakt als een beweging die polarisatie
veroorzaakt, de samenleving een valse spiegel voorhoudt en
minderheidsgroeperingen bevoordeelt.
Houd politiek correcten de spiegel voor!
Zie ook mijn blog over het fenomeen Zwarte Piet
Houd politiek correcten de spiegel voor!
Zie ook mijn blog over het fenomeen Zwarte Piet
Geen opmerkingen:
Een reactie posten